Maailman twiittaavin lentoyhtiö? Tässä tulokset!

17 06 2014

Finnairin viimeviikkoinen Maailman twiittaavin lentoyhtiö -tapahtuma on nyt takana. Tapahtuma oli hauska, tunnelma kohdillaan ja mikä parasta, myös tuloksiin voi olla tyytyväinen. Tässä pieni yhteenveto myös teille, jotka olette seuranneet unelmani toteutumista.

Moni finnairilainen oli ottanut tapahtuman ilahduttavan vakavasti ja twiittaili tunnelmiaan heti työpäivän alettua. Jo aamusta olikin nähtävissä, että #finnairtweets -hashtag oli trendaamassa Suomessa. Hyvä startti päivään!

Torstani twiittisaalis (#finnairtweets). Statistiikan ja hienon livefeed-seinän tapahtumaan tarjosi Meltwater Finland.

 

Päivän kokonaissaldo oli seuraava: Finnairilaiset tuottivat päivän aikana yhdessä 2990 twiittiä #finnairtweets-hashtagilla ja meitä oli yhteensä 588 twiittaajaa. Osa twiittaajista oli Finnairin ulkopuolisia, mutta näppituntumalla arvioiden suurin osa oli finnairilaisia.

Yhdessä tavoitimme päivän aikana 712 154 ihmistä (reach). Erityisesti kiinnostavat vieraat, Arman Alizad, Jyrki 69, Mari Rasimus, twiittaava toimitusjohtajamme Pekka Vauramo ja joulupukki saivat finnairilaiset liikkeelle ja twiittaamaan. Myös paikalla olleiden kumppaneiden ständit auttoivat yhteiseen tavoitteeseen pääsemisessä. Erityistä vetoapua antoi Finnairin tytär Aurinkomatkat.

Myös laadullisesti tapahtuma oli onnistunut: uutisvirrassa vilisi 99-prosenttisesti positiivisia juttuja Finnairista ja päivämme huomattiin myös Finnairin ulkopuolella. Skiftin artikkelin voi lukea täältä ja Lentopostin jutun täältä.

Päivän twiitit aikajanalla. Kiinnostavat tapahtumat synnyttävät aaltoja myös Twitterissä.

Maailman twiittaavin lentoyhtiö?

Finnairiin liittyvä keskusteluvolyymi noin satakertaistui päivän ajaksi, mutta tuliko Finnairista sittenkään maailman twiittaavin lentoyhtiö, kuten tavoitteena oli?

Tavoitteena oli siis saada Finnairin työntekijöistä muihin lentoyhtiöihin verrattuna suhteellisesti suurin osa  Twitteriin edustamaan työnantajaansa.  Järkevien ja täysin luotettavien mittareiden keksiminen on kuitenkin lähes mahdotonta, sillä emme saa luotettavasti todennettua kuinka moni finnairilainen oikeasti on Twitterissä, emmekä tietenkään myöskään tiedä kuinka iso osuus muiden lentoyhtiöiden työntekijöistä edustaa omaa työnantajaansa Twitterissä.

Torstain tuloksen huomioiden voi kuitenkin varmuudella ja liioittelematta sanoa, että ainakin päivän ajan Finnair oli maailman twiittaavin lentoyhtiö.

Oman henkilöstömme tuottamat twiitit nostivat Finnairin näkyvyyden päiväksi Finnairille ennen näkemättömälle tasolle ja absoluuttisesti samoihin lukuihin kuin isoimmillakin kilpailijoillamme. Se on huikea osoitus siitä, että oman henkilöstömme aktiivisuudella voimme  näkyä somessa paljon isompana kuin mitä todellisuudessa olemme ja nousta isojen kilpailijoidemme rinnalle. (Vertailun vuoksi: KLM:llä oli vuoden 2013 lopussa 36 000 työntekijää, Lufthansalla 118 000 ja Finnairilla 5800.)

Leaderboard

Kilpailimme sisäisesti twiittaus-aktiivisuudessa. Aktiivisimmat pistivätkin todella parastaan, kuten twiittien määrästä huomaa.

Viime torstain kaltaista Twitter-aktiivisuutta ei ole tietenkään realistista odottaa joka päivä (myönnettäköön, että aika ei taida ihan tällaiseen aktiivisuuteen kaikkina päivinä riittää), mutta jos saamme nostettua henkilöstömme aktiivisuutta somessa pitkällä aikavälillä ja yhä useampi finnairilainen löytää oman tapansa osallistua, tuloksiakin alkaa varmasti näkyä. Vaikka emme satakertaistaisi keskusteluvolyymia, voimme helposti tuplata, triplata tai jopa kymmenkertaistaa volyymit.

Tällainen näkyvyys auttaa vahvistamaan Finnairin brändiä, lisää tunnettuutta ja parhaimmillaan parantaa asiakaskokemusta. Samanaikaisesti hyödymme itse, kun asiakasymmärryksemme paranee, pystymme seuraamaan ajankohtaisia ilmiöitä ja tapahtumia ja viestimään itse tehokkaasti asiakkaiden ja toinen toistemme kanssa.

Päivä oli hieno osoitus siitä, miten itse sisältöjä tuottamalla voimme halutessamme näkyä vaikka joka päivä positiivisesti ulospäin. Henkilöstömme on meille valtava voimavara, jolla on kiinnostavimmat tarinat kerrottavanaan. Toivon, että Finnairissa kerrotaan niitä jatkossakin; kehutaan työkaveria, osallistutaan keskusteluun ja tehdään itsestä näkyviä. Torstain tapahtumaa ei pidäkään pitää maailman twiittaavin lentoyhtiö -tavoitteen  loppuna, vaan alkuna. Kaikki työntekijät on kutsuttu.

 

Tässä kaikki twiittaamamme kuvat.


Toiminnot

Information

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: