Miksi Finnairin pitäisi olla maailman twiittaavin lentoyhtiö?

30 04 2014

Olette ehkä jo törmänneetkin työunelmaani tehdä Finnairista maailman twiittaavin lentoyhtiö. Moni on kysynyt miksi Finnairin pitäisi olla maailman twiittaavin ja mitä se edes tarkoittaa, ja nehän ovatkin hyviä kysymyksiä.

Tarkoituksena on siis tehdä finnairilaisista Finnairin sanansaattajia somessa ja varustaa jokainen finnairilainen tehtävään riittävin tiedoin ja taidoin. Kanavaksi on valikoitunut Twitter, koska se on kanavana monelle vielä uusi ja näen siellä paljon mahdollisuuksia. Tarkoitus ei siis ole, että Finnair twiittaisi maailmassa eniten omista kanavistaan, tai että meillä olisi absoluuttisesti eniten työntekijöitä Twitterissä, mutta sen sijaan tavoitteena on saada lentoyhtiöistä suhteellisesti suurin osuus työntekijöistä Twitteriin ja tehdä henkilöstöstä aito erottautumistekijä kilpailijoihin verrattuna. Tällä hetkellä finnairilaisia on Twitterissä ainakin 161 henkeä. Löydät heidät tältä Twitter-listalta.

Olen itsekin pohdiskellut unelman järkevyyttä viime viikkoina, lähinnä viimeaikaisten säästöneuvottelujen ja yt-uutisten yhteydessä. Mietin, pitäisikö unohtaa koko hömpötys. Tuntuu vaikealta pyytää finnairilaisia kertomaan kivoja juttuja töistään, kun monen työpaikka on vaakalaudalla.

Asiaa pohdittuani tulin kuitenkin siihen tulokseen, että tämä projekti on tärkeä juuri nyt. Meidän Finnairissa täytyy kehittää itseämme ja yritystämme, kertoa myös kivoja juttuja Finnairista, ja ylipäätään pysyä mukana maailman menossa.

Ja niin ikävää kuin se onkin, ehkä juuri nyt on erityisen tärkeää pitää huoli omista työelämätaidoista ja kehittää niitä. Just in case.

Olen käynyt syitä twiittaamiseen läpi koulutuksissani mm. näyttämällä tämän videon. Tässä vielä tärkeimmät syyt siihen, miksi Finnairin pitäisi olla maailman twiittaavin.

Henkilökohtainen hyöty jokaiselle finnairilaiselle (erityisesti näiden taitojen opettaminen motivoi minua jatkamaan projektin parissa)

  • Kansalaistaito. Uskon, että jo nyt (tulevaisuudesta puhumattakaan) Twitterin ja vastaavien sosiaalisen median kanavien käyttö on kansalaistaito, joka täytyy jokaisen hallita. Uutiset ja ajankohtaiset ilmiöt leviävät Twitterissä ja monista jutuista jää auttamatta pihalle, jos ei osaa hakea tietoa eri kanavista. Twitter on vain yksi kanava, mutta se antaa valmiuksia toimia myös muissa kanavissa, joissa pätevät samat somen lainalaisuudet.
  • Poikkeustilanteet. Etenkin meidän toimialallamme poikkeustilanteet voivat tulla hyvinkin lähelle. Haluan, että finnairilaisilla on kaikki mahdolliset kanavat ja keinot käytössä poikkeustilanteiden varalta. Kriisissä Twitter saattaa olla juuri se ainoa kanava, josta saa tiedon, miten kannattaa toimia, jos joutuu keskelle luonnonkatastrofia tai poliittista kriisiä. Se on myös se kanava, jonka kautta uutiset lento-onnettomuuksista ja muista meihin vaikuttavista jutuista todennäköisesti leviävät. Viralliset kanavat ja media tulevat auttamatta perässä.
  • Työelämätaito. Twitter on mainio kanava oman alan seuraamiseen sekä toimintaympäristön luotaamiseen. Esimerkiksi se, miten yrityksenä onnistumme, näkyy joka päivä asiakkaiden kommenteissa Twitterissä.
  • Oma asiantuntijarooli. Osallistumalla oman alan keskusteluihin ei ainoastaan laajenna omaa ajatteluaan, mutta tekee itseään näkyväksi myös Finnairin ulkopuolella.
  • Se on hauskaa. Minusta ainakin on tosi kiva seurata kollegoiden twiittailua #finnairtweets-hashtagilla. Myös ns. social tv -trendi voi olla monelle se tarvittava alkusysäys. Tällä tarkoitetaan sitä, että esim. Twitterissä käydään jollain tunnisteella (hashtagilla) keskustelua samaan aikaan, kun ohjelma on tv:ssä. #Euroviisut lähestyvät!
Hankkeesta on totta kai hyötyä myös Finnairille
  • Vastavoima medialle. Medialogiikka toimii niin, että vain negatiiviset asiat ovat uutisia. Meillä tapahtuu kuitenkin myös kivoja asioita. Miksi emme itse kertoisi niistä?
  • Digitaalinen jalanjälki. Voimme itse tuottaa sisältöjä ja kasvattaa Finnairin positiivista näkyvyyttä netissä.
  • Sisältöjen jakaminen. Saamme Finnairin Youtube-videot, twiitit, valokuvat ja muut viestit leviämään, kun oma henkilöstömme laittaa ne ensimmäisenä liikkelle ja jakoon omille kavereille.
  • Osallistuminen keskusteluun. Voimme tarjota oman asiantuntemuksemme ja näkemyksemme julkiseen keskusteluun. Meistä ja meitä kiinnostavista aiheista puhutaan joka tapauksessa, mutta vain itse osallistumalla voimme vaikuttaa keskustelun kulkuun ja oppia siitä.
  • Parempi asiakasymmärrys. Twitter on kuin organisaation peili, joka suorastaan pakottaa meidät kohtaamaan ikävätkin asiat. Twitter tarjoaa myös meille tukifunktioissa työskenteleville mahdollisuuden olla suorassa asiakaskontaktissa. Se tekee meille oikein hyvää.
  • Parempi asiakaspalvelu. Meillä on somessa ja Twitterissä omat, ihanat Finnairin asiakaspalvelijat ja viralliset kanavat, mutta jos myös henkilöstömme osallistuu keskusteluihin, meillä on entistäkin paremmat mahdollisuudet päästä mukaan keskusteluihin, jotka muuten jäisivät huomaamatta. Joskus henkilökohtaisuus on tosi iso valtti. Mikä voisi olla rauhoittavampaa lentopelkoiselle kuin lentoemännän tai lentäjän henkilökohtaiset vinkit?
  • Edelläkävijyys. Näkymällä aktiivisesti somessa näytämme myös muulle maailmalle, että olemme yrityksenä tässä ajassa mukana. Nykymaailmassa  pärjää vain avoimuudella ja verkostoitumalla ja siihen Twitter tarjoaa meille hyvän alustan.

Twitterin käyttötaito hyödyttää siis sekä firmaa että jokaista työntekijää.

Twitter-koulutukset jatkuvat
Olen kouluttanut jo kymmeniä, jollen satoja finnairilaisia useissa koulutuksissa, ja koulutukset jatkuvat kesäkuun 12. päivään asti. Koulutukset eivät maksa mitään ja niihin ovat tervetulleita kaikki finnairilaiset työtehtäviin katsomatta.

Maailman twiittaavin lentoyhtiö -tapahtuma 12.6.
Maailman twiittaavin lentoyhtiö -projekti huipentuu 12.6. järjestettävän tapahtumaan, jolloin järjestämme Finnairin HQ:ssa HOTTissa hauskan päivän, jossa on tunnettuja vieraita ja muita yhteistyökumppaneita, Twitter-klinikka, ”Twitter-rasteja” ja tehtäviä, jotka kannustavat osallistujia tuottamaan sisältöä twitteriin #finnairtweets-hashtagilla. Lentävä henkilöstömme (toivottavasti) twiittaa kuvia ja tunnelmia kohteistamme maailmalta samalla hashtagilla.

Myös asiakkaille tulee lentolippuarvonta ja mahdollisuuksia osallistua hauskanpitoon. Yhdessä näytämme maailmalle, että olemme tosiaan maailman twiittaavin lentoyhtiö!

#Finnairtweets-haaste jatkuu
Olen jättänyt yksinkertaisen arkihaasteen finnairilaisille. Tehtävänä on twiitata joka päivä yksi twiitti, jossa kerrot jostain hauskasta (työ)päivän liittyvästä jutusta. Twiittiin tagataan käyttäjä @Finnair ja käytämme hashtagia #finnairtweets.  Haasteen tarkoituksena on tehdä twiittaamisesta arkinen tapa, ja osoittaa, että meillä jokaisella on arjessa kiinnostavia juttuja jaettavaksi. Päivittäin twiittaamalla myös käytännön taidot pysyvät hallussa. Tähän mennessä päivittäisiä twiittejä on ollut parhaimmillaan 86, joten matkaa maailman twiittaavimmaksi vielä on.

Tavoite on kunnianhimoinen, mutta maailma muuttuu vain, kun unelmoi isosti. Näillä siis mennään! Hauskaa vappua!

PS. Kuka olisi hyvä kansainvälinen Twitter-stara, jonka voisimme kutsua tilaisuuteen?🙂


Toiminnot

Information

3 responses

2 05 2014
Sano se hyvin

Twitter-staroja ovat varmasti Katleena Kortesuo tai Digitalist Networkin Ville Tolvanen, joka on juuri käynnistänyt kampanjan ”Haastan yrityksesi Twitteriin”. Myös Sanose tulee mielellään kertomaan Finnairilaisille siitä, miten yritys hyötyi, kasvoi ja oppi valtavasti uutta liittymällä Twitteriin. Matka Twitteriin on ollut upea. Liityimme Twitteriin noin vuosi sitten, lähdettiin heti verkostoitumaan ja tutustumaan ihmisiin. Twitter on todella mullistanut viestinnän, markkinoinnin ja meidän tavan tehdä, nähdä ja käsitellä asioita. Ota yhteyttä jos haluat kuulla lisää ja kertoa mikä juuri Finnairilaisia kiinnostaisi tilaisuudessa, soita 045 161 26 94 Linda Sandoval, tj.

3 05 2014
Anne Lindfors (@anne_lindfors)

Loistava kirjoitus, olet idolini🙂 Twiittaaminen voi tosiaan olla kansalaistaito, josta on hyötyä poikkeustilanteissa. Ja ehdottomasti se on työelämätaito, jolla on merkitystä rekrytointitilanteessa (ainakin tulevaisuudessa, kun työnantajat oppivat tätä taitoa arvostamaan). Ja se on totta myös, että twiittaaminen on hauskaa!

Sinun innoittamanasi olen houkutellut järjestöjohtajia Twitteriin: http://pelastamaailma.wordpress.com/2014/03/05/jarjestojohtajat-twitteriin-johtajasome/

4 05 2014
Vesa Vilenius (@vesa_vilenius)

Erinomainen kirjoitus ja hieno missio Aku! Median kiinnostuessa vain negatiivisista uutisista yritysten täytyy itse kertoa positiivisista asioista työssään ja yrityksessään. Jokaisen työstä näitä varmasti löytyy ja Twitter voi auttaa löytämään nämä asiat arjesta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: