Viikon parhaat : Ohjeita livetwiittaajalle

31 03 2014
Livetwiittaaminen on mainio keino osallistaa osallistujia tapahtumassa ja sen ulkopuolella sekä saada omalle tapahtumalle näkyvyyttä. Livefeedi jatkaa tapahtuman elinkaarta mukavasti varsinaisen tapahtuma-ajan ulkopuolelle, ja feediä seuraamalla tavoittaa uudelleen tapahtuman osallistujat ja aiheesta kiinnostuneet varsinaisen tapahtuman jälkeenkin.
Kaveri kyseli Facebook-keskustelussa ohjeita livetwiittaamiseen. Kokosin keskustelun parhaat neuvot tähän.
Ennen tapahtumaa

  • Varaa aikaa. Tehtäväsi vaatii keskittymistä. Älä ota muita tehtäviä ajalle, jolloin sinun täytyy twiitata.
  • Hanki laitteet, joilla voit helposti myös kuvata ja jakaa kuvat.
  • Luo tapahtumalle hashtag tai käytä jo olemassa olevaa tunnistetta. Hyvä hashtag on lyhyt, looginen ja helppo muistaa. Kerro siitä heti tapahtuman aluksi tai jo ilmoittautumisen yhteydessä.
  • Tsekkaa puhujien Twitter-käyttäjätunnukset valmiiksi ja tagaa puhujat twiitteihin. Teet palveluksen tapahtuman esiintyjille ja he voivat myös itse osallistua keskusteluun (oman esityksensä jälkeen).
  • Mieti oma agendasi valmiiksi. Mitkä ovat ydinviestejä, jotka haluat jäävän osallistujien mieleen? Valitse twiitteihin nostoja, joilla tuet omia viestinnällisiä tavoitteitasi.
  • Etsi valmiiksi käsiisi tutkimuksia, videoita, tai muuta aiheeseen liittyvää sisältöä, josta uskot voivan olla apua tapahtumassasi. Lyhennä urlit valmiiksi, jollei sinulla ole työkalua, joka tekisi sen puolestasi.
  • Jos tiedät jo mitä haluat sanoa, voit kirjoittaa twiitit valmiiksi. Se säästää yllättävän paljon aikaa, ja voit varmistta, että haluamasi linkit mahtuvat twiitteihisi jne.
  • Istu paikassa, josta näet hyvin lavalle/mestoille ja voit ottaa kuvia tapahtumista ja esiintyjien slideista.

Tapahtuman aikana

  • Ole aktiivinen. Olet online-keskustelun puheenjohtaja!
  • Käytä myös muita vakiintuneita hashatageja saavuttaaksesi muitakin kuin paikallaolijat ja tapahtumaa jo seuraavat.
  • Retweettaa tapahtuman osallistujien twiittejä ja merkitse hyviä twiittejä suosikkeihin. Se on helppo tapa huomioida osallistujia, rakentaa goodwillia ja helpottaa myös omaa työtäsi.
  • Vastaa sinulle osoitettuihin twiitteihin. Keskustele.
  • Hyvää twiittien sisältöä ovat suoran lainaukset puhujilta.
  • Älä tyydy vain raportoimaan livenä, vaan lisää mukaan myös mielipiteitä, faktoja, tai mikä ikinä sopiikaan edustamasi organisaation Twitter-presenssiin. Hyödynnä ennalta valmistelemiasi linkkejä ja twiittejä.

Tapahtuman jälkeen

  • Kiitä osallistujia.
  • Jaa esitysmateriaalit yms. Twitterissä samalla hashtagilla.
  • Jaa Twitter-feed omassa organisaatiossasi. Siellä voi olla arvokkaita pointteja.
  • Tee esim. Storifyhin kooste tapahtuman parhaista twiiteistä.

Jotain muuta, mitä?

EDIT 1.4. klo 11.13: 

Pakkaa mukaan (kiitos @dinkamaria ja @juusojoo hyvistä lisäyksistä!):

  • Laturi
  • Jatkojohto
Viikon parhaat -kirjoitussarja esittelee (melkein) joka viikko onnistuneita sosialisen median, viestinnän ja markkinoinnin caseja Suomesta ja maailmalta. Ne on tarkoitettu iloksi ja opiksi meille somen parissa työskenteleville. 

Toiminnot

Information

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: