Viikon parhaat: Social TV tuli Suomeen

16 02 2014

Mediatutkija Veijo Hietala on verrannut television katsomista iltanuotioon, jonka ääreen kokoonnutaan kuuntelemaan meitä yhdistäviä tarinoita. Näin ehkä olikin 90-luvulle asti, jolloin kaikki suomalaiset vielä kokoontuivat samanaikaisesti olohuoneisiinsa katsomaan samoja TV-ohjelmia koko perheen voimin. Voi niitä aikoja, kun perheen kanssa katsottiin Hymyhuulia lauantaisaunan jälkeen!

Nykyäänhän lähes jokaisella on taskussaan laite, josta televisiota voi katsoa milloin huvittaa. Telkkarin katsomisesta tullut yksityistä ja jokainen voi valita katsottavakseen juuri sitä, mikä sattuu kiinnostamaan. Esimerkiksi tällä viikolla aika moni kohisi Netflixiin ilmestyneestä House of Cardsin toisesta tuotantokaudesta. Netflixin kaltaiset palvelut haastavat perinteiset TV-kanavat.

Ehkä juuri tästä syystä onkin ollut hauska seurata, miten perinteiset TV-yhtiöt hyödyntävät sosiaalista mediaa. Ns. social TV on trendi, josta on puhuttu some-trendinä jo muutaman vuoden ajan, ja nyt voisi sanoa ilmiöstä tulleen valtavirtaa. Yhä useammalla on nykyään telkkaria katsoessaan käsissään laite – ns. second screen eli  älypuhelin tai tabletti – jonka avulla telkkarista tulevaa ohjelmaa voi kommentoida sosiaalisessa mediassa.

Otetaan pari esimerkkiä kuluneelta viikolta.

Mikä yhdistäisi kansaa enemmän kuin olympialaiset? Näissä kisoissa Twitter on tuonut kisojen seuraamiseen omanlaisensa ulottuvuuden ja saanut aikaan uudenlaista vuorovaikutusta sekä yleisön kesken, että yleisön ja studion välille.

Studiossa luetaan katsojien lähettämiä twiittejä, ja näin katsojat voivat osallistua TV-ohjelman tekoon. En ole ihan varma, tuoko twiittien ääneen lukeminen lähetykseen valtavasti lisäarvoa, mutta kyllähän se kohottaa tunnelmaa etenkin silloin, kun twitter-feed täyttyy mitalionnitteluista. Vielä kiinnostavampaa olisi, jos katsojat saataisiin aidosti mukaan esimerkiksi kysymällä katsojien kysymyksiä suoraan haastateltavilta. Tätähän joskus näkee keskusteluohjelmissa. Ehkä urheilukansalta irtoaa enemmän kannustushuutoja kuin kysymyksiä valmentajille ja urheilijoille? Hienoa joka tapauksessa, että Twitteriä hyödynnetään aktiivisesti lähetyksessä.

Social TV -trendiin pääsee nyt helposti mukaan seuraamalla Twitterissä vaikkapa @yleurheilu’a ja taggaamalla kisakommenttinsa #sotshi-hashtagilla. Tätä kirjoittaessa Suomi-Kanada-peliä näyttäisivät olevan kommentoimassa ainakin Alexander Stubb (ylläri), Jari Sarasvuo, Leijonat ja Mikaela Ingberg. Mukaan vaan!

Kolmas erä käyntiin. C'mon #Leijonat! #ylesotshi

A photo posted by Yle Urheilu (@yleurheilu) on

Toinen koko Suomen kansan yhdistänyt ohjelma on tietenkin Putous. Maikkarilla on Putouksen kohdalla homma hyvin hallussa ja vahva some-presens: ohjelmalla  on oma Facebook-sivu (223 000 tykkääjää), Twitter-tili ja instagram-tili. Kanavissa on hauskaa sisältöä, jota päivitetään hienosti myös itse jaksojen välillä. Kertakaikkiaan hienoa seurata, miten esim. instagramissa huomioidaan faneja myös lähetysten välillä. Veikkaan myös, että instagramin avulla tavoitetaan ohjelman nuorempaa kohdeyleisöä paremmin kuin missään muussa some-kanavassa.

Hyvää ystävänpäivää kaikille Putous-faneille!🙂 #putous

A photo posted by MTVPutous (@mtvputous) on

Antsku on minun suosikkihahmoni. 

Ja voi miten hauskaa on katsoa Putousta lauantai-iltana, nauraa mahtaville Putous-hahmoille, ja seurata samalla toisella silmällä, miten muut kommentoivat näkemäänsä. Iltanuotiot ovat tehneet comebackin.

Viikon parhaat -kirjoitussarja esittelee joka viikko onnistuneita sosialisen median, viestinnän ja markkinoinnin caseja Suomesta ja maailmalta. Ne on tarkoitettu iloksi ja opiksi meille somen parissa työskenteleville. 

EDIT/LISÄYS 16.2. klo 21.55

MTV:n sosiaalisen median tuottaja Martti Lindholm vinkkasi tämän luettuaan Twitterissä muutamista hyvistä linkeistä. Lue nämä, jos (MTV:n) sosiaalinen TV kiinnostaa:

http://spottiblogi.com/author/marttilindholm/
http://blog.never.no/2013/08/the-holy-trinity-people-content-and-interaction/


Toiminnot

Information

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: