Viikon parhaat: Viisi kekseliästä tapaa hyödyntää instagramia

2 02 2014

Instagram on some-kentän uusi lemmikki, jonka suosio kasvaa valtavaa vauhtia. Instagramilla on nyt 150 miljoonaa käyttäjää, ja palveluun ladataan joka päivä 55 miljoonaa kuvaa.

Brändityökaluna instagram on kuitenkin etenkin Suomessa täysin alihyödynnetty. Listasin tähän muutaman esimerkin instagram-käyttäjistä, joista voi ottaa mallia, kun miettii oman yrityksen instagram-tilin perustamista.

Valkoinen talo 

Instagram toimii mukavasti behind the scenes -tyyppisten tarinoiden kertomiseen. White House tarjoaa kivoja väläyksiä presidentti Obaman työn kulisseihin.

Benjamin Peltonen

Goodnight sleep tight♡

A photo posted by B E N J A M I N (@benjaminpeltonen) on

Benjamin Peltonen on instagram-julkkis, jolla on instassa yli 142 ooo seuraaja. Nuoret tuntevat Benjamin Peltosen, mutta heidän vanhepansa kuulivat ”Bemmistä” ensimmäisen kerran vasta viime syksynä, kun hänestä oli juttu Nyt-liitteessä. Niin minäkin.

Olen ihan mielenkiinnosta seurannut Benjaminia ja täyyy sanoa, että Bemmillä on homma hanskassa. Kuvia ilmestyy takuuvarmasti joka päivä, ja Bemmin vahvuus on se, että Benjamin tuntee yleisönsä ja toimittaa juuri sitä, mistä esiteinitytöt saa sekaisin: ihana hymy lakanoiden välissä, koiranpentukatse, kun Benjamin luulee junalippunsa kadonneen, ja pientä flirttiä seuraajille (”Feeling super exhausted after a looooooong day…  someone cheer me up?♡”). Yleensä kuvana on selfie, usein ilman paitaa. Toimii.

Olen huomannut Bemmin joskus kirjoittavan myös jännittäviä jatkokertomuksia, jotka loppuvat kesken. Tarinan saa lukea loppuun vain, jos seuraa tiettyä käyttäjää, jonka profiilista kertomuksen loppu löytyy. Aika hauska tapa koukuttaa seuraajia ja saada lisää seuraajia uudelle käyttäjälle.

NFL

Congratulations to the Pro Football Hall of Fame Class of 2014! #NFLHonors #PFHOF14

A photo posted by NFL (@nfl) on

Nostin jenkkifudisliigan viralisen tilin listalle näin Superbowl-viikonlopun kunniaksi. NFL tarjoaa 1,2 miljoonalle seuraajalleen sisältöä, joka selvästi kiinnostaa: yksittäisiä kuvia on liketetty 50-70 000 kertaa ja kuvia on postattu loppuviikosta paljon. NFL:n tilillä sekoitellaan virallista materiaaleja ja ns reposteja muilta käyttäjiltä.

Joogaopen videot

practicing my upside down ninja kicks!

A video posted by patrick beach (@patrickbeach) on

Instagram-videot soveltuvat erinomaisesti erilaisiin opastustarkoituksiin, kuten esimerkiksi joogaliikkeiden esittelyyn. Seattlelainen jooga-guru Patrick Beach postaa lähes joka päivä videon itsestään seisomassa käsillä tai tekemässä muita akrobatisia liikkeitä. Videoissa auttaa paidattomuus, jumalainen vartalo – ja tietenkin kissat. Siinä onkin täydellisen instagram-presenssin olemus tiivistettynä.

Veikkaan, että instagram on toiminut Patrickille sekä hänen joogivaimolleen/-tyttikselle erinomaisena markkinointikanavana: pari reissaa ympäri maailmaa vetämässä kursseja eri joogaretriiteissä.

Me, joilla ei ole täydellistä vartaloa, kissaa tai kykyä seisoa käsillään, joudumme pinnistelemään hieman enemmän keksiäksemme kiinnostavaa sisältöä.

Taipale Brothers
Nyt viimeistään kannattaa alkaa seuraamaan valokuvaajaveljeksiä Daniel Taipaletta ja Samuel Taipaletta. Nuoret miehet reissaavat ympäri maailmaa ja ottavat kuvia reissuista. Kuvausvälineenä tomii iPhone.
Myös instagram on pannut nämä heput merkille, ja nostanut heitä omassa blogissaan, eikä ihme. Daniel ja Samuel postaavat takuuvarmaa laatukamaa, ei voi kuin ihailla. Muutamat brändit ovat olleet veljesten kanssa yhteistyössä ja tehneet ihan oivaltavaa sisältömarkkinointia.

Key West bound.

A photo posted by Samuel Taipale (@eljackson) on

Mahtavien kuvien lisäksi pojilla on myös sana hallussa: parhaimmillaam instagram onkin, kun siinä hyödynnetään laadukkaiden ja inspiroivien kuvien lisäksi tekstiä ja tarinoita.
Kun instagramin omistaja Facebook keksii, miten instagram kaupallistetaan, Daniel ja Samuelin kaltaiset ammattimaiset, instagramia tehokkaasti hyödyntävät kuvaajat ovat pian rikkaita.

Tunnetteko te muita inspiroivia instagram-tilejä, joista brändit voisivat ottaa opiksi?

Tämä postaus aloittakoon sarjan, jossa esittelen onnistuneita sosiaalisen median, viestinnän ja markkioinnin juttuja Suomesta ja maailmalta. Ne on tarkoitettu iloksi ja opiksi meille somen parissa työskenteleville. 


Toiminnot

Information

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: