Sina Weibo on Kiinan tärkein sosiaalinen media

3 02 2013

Olin työmatkalla Kiinassa ja siitä intoutuneena päätin tehdä pienen koosteen Kiinan some-kentästä, joka on monelle suomalaiselle aika vieras.

Ensinnäkin täytyy muistaa, että some ei ole länsimainen ilmiö (jos globaali some kiinnostaa, kannattaa vilkaista tämä kartta). Vaikka Facebookin, Twitterin ja monien muiden länsimaisten sosiaalisen median kanavien käyttö on blokattu Kiinassa ja niiden käyttöä valvotaan, Kiinassa on oma, erittäin vilkas sosiaalisen median kenttä. Kiinalaiset käyttävät sosiaalista mediaa ja etenkin mobiilia valtavan aktiivisesti.

Kiinan sosiaalisen median kanavista markkinoijan tai viestijän kannalta tärkein on mikroblogi Sina Weibo, jolla on yil 350 miljoonaa käyttäjää. Weibo, joka tarkoittaa kirjaimellisesti mikroblogia, vastaa Facebookin ja Twitterin yhdistelmää.

Yhden viestin eli weibon pituus on 140 merkkiä. Kun kiinassa yksi tai kaksi merkkiä vastaa yhtä sanaa, weiboon mahtuu jo pieni artikkeli! Lisäksi weiboon voi lisätä linkkejä, kuvia ja videoita, jotka ovatkin Weibon suosituinta sisältöä.

Yrityksille Weibo on tärkeä markkinoinnin ja viestinnän väline, ja sitä käytetään paljon myös asiakaspalvelukanavana.

Weibossa mainostaminen ei ole periaatteessa mahdollista, mutta ns. sisältö- tai teemasivujen omistajille voi maksaa omien weibojen näkymisestä, jolloin kaikki teeman seuraavat näkevät päivityksen. Tavallista onkin rakentaa erilaisia partneruuksia brändien tai seurattujen mielipidevaikuttajien kanssa.

Sovellusten rakentaminen on periaatteessa mahdollista, mutta kallista ja harvinaista. Mielipidevaikuttajien tunnistaminen ja heidän kauttaan vaikuttaminen onkin tavallisempi markkinointitapa. Hyvät Weibo-bloggaajat tosin tuntevat oman arvonsa ja yhden weibon (tweetin) hinta voi olla muutamista kympeistä useisiin satoihin euroihin.

Weibot ovat lähtökohtaisesti avoimia, kuten Twitterissä, ja suosituimmilla bloggaajilla tai brändeillä voi olla miljoonia seuraajia. Weibo on jo niin suosittu, ettei se enää kasva. Kiinalaislähteeni* mukaan Weibo on kypsymisensä myötä muuttunut tylsäksi. Avoimuuden vuoksi kaikkein henkilökohtaisin sisältö jää pois, ja Weibosta on tullut uusi massamedia. Seuraajamäärän kasvaessa vuorovaikutus suosittujen weiboilijoiden ja heidän seuraajiensa välillä jää vähemmälle.

Weibo on kuitenkin vakiinnuttanut asemansa Kiinan ykkössomekanavana ja sillä on tärkeä rooli uutisten ja puheenaiheiden lähteenä. Se on myös tärkeä uutislähde toimittajille samaan tapaan kuin Twitter on länsimaissa.

Weixin haastaa Weibon

Weibon haastajaksi on noussut nopeasti Weixin (löytyy englanniksi ainakin iPhone-sovelluksena nimellä WeChat). Weixin on mobiilissa toimiva mikroviestityspalvelu. Weixin tarkoittaa kirjaimellisesti mikroviesti tai -kirje.

WhatsAppin tapaisessa palvelussa voi lähettää audio-, video- ja tekstiviestejä ja linkkejä. Palvelu on syrjäyttänyt perinteisen tekstiviestin, sillä palvelun käyttö verkossa on ilmaista. WeiXin mennee lähikuukausina Weibon ohi käyttäjämäärillä mitattuna, sillä nyt Weixin-käyttäjiä on jo yli 300 miljoonaa.

Weixinin suosio perustuu henkilökohtaisuuteen. Weixinin kautta tapahtuva viestitttely on kahdenkeskistä tai tapahtuu rajatun porukan kesken.

Tosin myös Weixin lanseerasi loppuvuodesta yritysprofiilit. Markkinoinnin tai viestinnän näkökulmasta Weixin on kuitenkin ongelmallinen kanava siinä mielessä, että se vaatii paljon resursseja. Voisi ajatella, että kanava sopii hyvin vaikkapa poppistaralle, joka voi lähettää sen kautta ääniterveiset faneille, tai kenties Weixin voisi toimia tehokkaasti asiakaspalvelukanavana. Weixiniä kannattaa joka tapauksessa pitää silmällä, sillä se tarjonnee tulevaisuudessa toimivan kauppapaikan myös brändeille.

Kiinassa on myös paljon muita omia sosiaalisen median palveluja, kuten esimerkiksi yhteisöpalvelut Renren ja Kaixin (tosin käyttäjät siirtymässä näistä Weiboon), pikaviestipalvelu QQ (käyttäjämäärissä mitattuna Kiinan suurin palvelu, vastaa MSN Messengeria) ja paikkatietopalvelu JiePang (vastaa Foursquarea).

Kiinaan suuntaavan markkinointi- tai viestintätyypin kannattaa kuitenkin pitää silmällä Weiboa ja sen haastajaa Weixinia.

*Jututin tätä postausta varten Nokian Kiinan some-vastaavaa Flann Gaoa.

Image

Ensi viikolla vietetään kiinalaista uutta vuotta. Käärmeen vuosi alkaa 15. helmikuuta.


Toiminnot

Information

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: