Yksi (maksullinen) tilapäivitys, kiitos!

2 05 2012

Olen törmännyt somessa uuteen ilmiöön, joka liittyy Facebookin tilapäivitysten kauppaamiseen. Erään mediatoimiston mukaan tyypillinen postauksen hinta liikkuu 300-400 euron hujakoilla, itse törmäsin hieman kalliimpaan tarjoukseen.

Kuulin samanlaisia uutisia muutama viikko sitten Kiinasta. Kiinassa suositut mikroblogaajat saattavat laskuttaa satoja euroja Weibo-mikroblogipäivityksistä. Oli tietysti vain ajan kysymys, milloin ilmiö rantautuu Suomeenkin, mutta en ole silti tästä kehityksestä kovin innostunut.

Miettikääpä: Suomen suosituimpien Facebook-sivujen joukossa on sellaisia asioita kuin sauna (yli puoli miljoonaa likettäjää), kesä (313 000) ja Leijonat (304 000). Kahvistakin tykkää yli 200 000 suomalaista. Miten houkuttelevaa näille ihmisille olisikaan markkinoida kiukaita, aurinkorasvaa, kisalippuja ja, no, kahvia.

On myös aika helppo keksiä monta yritystä, joille sellaisten ryhmien kuin Äiti (214 000), Grillaus (174 000) tai Villasukat (162 000) likettäjät olisivat mitä oivallisinta markkinoinnin kohdeyleisöä.

Ilmiöön liittyy kuitenkin ongelmia sekä mainostajan että fanien näkökulmasta.

Mainostaja ostaa mainostilaa tietämättä, mihin rahansa laittaa (katselukerrat, ryhmän aktiivisuus jne). Omalla sivulla tätä ongelmaa ei ole, samoin Facebook-mainonnassa maksetaan vain klikeistä.

Eniten kuitenkin harmittaa pienen ihmisen puolesta. Moni likettäjä  ei varmaan haluaisi tulla osaksi kauppatavaraa (sitähän mainospaikan myyjä myy, fanien huomiota), tai jos niin on, sen pitäisi ainakin olla tiedossa kun  klikkaa like-nappia. Ilmoittaessaan pitävänsä kahvista tavallinen Facebookin käyttäjä tuskin ajattelee tilaavansa mainoksia kahvipaahtimon uutuustuotteista.

Sosiaalisessa mediassa on paikkansa maksetulle mainonnalle, mutta muun vaikuttamisen täytyy minun mielestäni tapahtua reiluin keinoin ja avoimin kortein. Myös Facebookin säännöt kieltävät kolmannen osapuolen mainonnan Facebook-sivuilla.

Toki on ollut vain ajan kysymys, milloin joku tajuaa alkaa laskuttaa perustamansa ryhmän käytöstä, ja on täysin ymmärrettävää, että moni hyötyy mielellään myös taloudellisesti sivun ylläpidosta. Monien suosittujen sivujen eteen on todella nähty vaivaa.

Keskeinen rooli tässä olisikin nyt mainostajilla ja niillä, jotka näitä päätöksiä tekevät. Onko tilapäivitysten ostaminen oikein silloinkin, kun Facebook sen kieltää ja se tuntuu moraalisesti epäilyttävältä? Saataisiinko aikaan jopa joku yhteinen kanta asiaan?

Myös kuluttajien pitäisi varmaan alkaa tiedostaa, että meille saatetaan syöttää Facebookissa mainontaa sielläkin, missä emme sitä ajattele olevan.

Vai onko niin, että niin kauan kuin sisältö on relevanttia ja mielenkiintoista, on aivan sama, vaikka raha olisikin vaihtanut omistajaa?

Oletteko te törmänneet vastaavaan? Some hakee rajojaan, ja tämä on varmasti yksi harmaa alue, jolla joudumme varmasti tulevaisuudessakin toimimaan. Olisi kiva kuulla teidän ajatuksianne.


Toiminnot

Information

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: