Miten tehdään viraalikampis?

19 10 2011

Siinäpä tuhannen taalan kysymys, jota miettii (ja yrittää) moni.

No, sehän käy esimerkiksi näin:

1. Saadaan porukka innostumaan jostain aivan älyttömästä ja järjestetään flashmob.

2. Tehdään tapahtumasta video.

3. Kerrotaan siitä Facebookissa, Twitterissä ja blogissa.

4. Innostutaan omalla porukalla vielä vähän lisää.

5. Kehutaan toinen toisiamme. Leijutaan.

6. Kiitetään re-tweeteistä ja muistetaan lisätä vettä myllyyn jakamalla linkkejä uudestaan.

Suunnilleen näin meille kävi Finnairin flash mobin kanssa. Tempaus oli aidosti suunnattu meidän työntekijöiden omaksi iloksi, eikä kyseessä ollut todellakaan mikään markkinointikikka. Kun minulta (muiden muassa) tiedusteltiin, voisiko omin voimin tehdyn videon julkaista, olin tietenkin heti mukana – näin ihanaan ilonpitoon oli helppo lähteä mukaan.

Mitään reseptiä hyvän viraalikampanjan toteuttamiseen ei varmaan ole olemassa – koko homman ideahan on siinä, että tehdään jotain hauskaa ja yllättävää.

Moni mainostoimisto suunnittelee (ja toteuttaa) mielellään kalliita viraalikampanjoita. Parhaat jutut saattavat kuitenkin lähteä liikkeelle aivan tietä, aidon tekemisen ilon kautta.

Kaikki hauskat jutut eivät kuitenkaan lähde leviämään viraalisti. Kun sellainen sattuu kohdalle, tilaisuuteen pitää tarttua. Ja toisaalta, pitää myös itse lisätä vähän pökköä pesään. Todellisuudessa lista voisikin siis näyttää tältä:

1. Innostu

2. Vaienna kyynisyytesi ja kysymykset, kuten ”kannattaako tämä” tai ”onko tässä mitään järkeä” (Ei välttämättä kannata eikä ole järkeäkään, mutta mitä sitten.)

3. Ota koko sosiaalisen median arsenaali käyttöön ja ohjaa ihmisiä oikeaan paikkaan (linkitä samaan paikkaan useasta eri paikasta).

4. Kun homma alkaa lähteä ihanasti lapasesta, jatka rummuttamista. Kiitä osallistujia.

5. Kehukaa toinen toisianne. Leijukaa.

6. Vastaa yhteydeottoihin ja jatka pientä muistuttelua aiheesta niin kauan kuin sopivalta tuntuu.

7. Analysoi tulokset ja mieti vasta nyt, että oliko kaikessa järkeä. (No oli. Tai sitten ei, mutta ainakin oli kivaa.)

Ei kuitenkaan ole sattumaa, että juuri Finnairilla tapahtuu tällaista. Tapaus liittyy varmasti läheisesti isoon sisäiseen koulutukseen, jossa on pohdittu paljon myös sitä, miten henkilökunnan oma fiilis näkyy asiakkaille ja mikä on itse kunkin rooli ilmapiirin luomisessa.

Ainakin valtamedioissa ja somessa finnairlaisten hyvä fiilis näkyi, toivottavasti myös lennoilla.

Olen oikeasti aivan mielettömän ilahtunut positiivisesta vastaanotosta, joka tämä meidän lentoemäntien tempaus on saanut Suomessa ja maailmalla. Ihanaa olla mukana tällaisessa hyvän mielen tempauksessa! Nyt, nautitaan!

Tässä vielä muutama hauska viraalisti levinnyt flashmob-viraali:

Aivan huippu T-Mobile Dance

Jännittävä Trafalgar Square Freeze

Sound of Musicin belgialaisversio

ja vielä Cebu Pacificin lentoelämäntien hauska turvaohjeistustanssi

Tuleeko muita hyviä mieleen?


Toiminnot

Information

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: