Mihin sosiaalisen median ohjeistuksia tarvitaan?

19 11 2009

Monessa suomalaisyrityksessä on valmistunut tai valmistumassa ohjeistuksia sosiaalisen median käytöstä. Olen itsekin luonnostelemassa parhaillaan vastaavaa, mutta tajusin tänään, että ensimmäinen vastaantuleva kysymys on todennäköisesti se, mihin sosiaalisen median ohjeistusta ylipäätään tarvitaan.

Se onkin hyvä kysymys, johon löysin kuusi syytä.

1. Yritysten täytyy ottaa kantaa siihen, ovatko ne mukana sosiaalisessa mediassa. Oikeastaan kysymys ei ole enää siitä, haluaako yritys olla mukana, vaan siitä, miten se siellä haluaa näkyä. Olipa yritys millä toimialalla tahansa, sen työntekijät ovat jo feissarissa, twitterissä, blogeissa, keskustelupalstoilla ja muualla netissä.  Yritysten täytyy kertoa työntekijöilleen, kannustetaanko sosiaalisen median käyttöön työasioissa, ja miten esimerkiksi ammatillisissa forumeissa tulisi käyttäytyä. Tämä voi toimia linjanvetona myös siihen, saako sosiaalisen median yhteisöihin osallistua työajalla.

2. Sosiaalinen media asettaa uudenlaisia maineriskejä. Verkostoissa tieto liikkuu nopeammin kuin koskaan ja pienestäkin jutusta voi kasvaa iso uutinen. Vaaranpaikat voitaisiin kuitenkin usein helposti välttää, kun niihin olisi jollain tavalla varauduttu.

3. Työntekijät kaipaavat ohjeita. Vaikka työntekijät olisivatkin palveluissa yksityishenkilöinä, he puhuvat työhönsä liittyvistä asioista ja edustavat joskus tietämättäänkin yritystä. Moni työntekijä on lojaalia työnantajaa kohtaan, mutta epävarma siitä, mitä saa sanoa netissä ja mitä ei. Selvät pelisäännöt helpottaisivat työntekijää, ja toisaalta niiden avulla voitaisiin välttää hankalia tilanteita, jotka voivat pahimmillaan johtaa potkuihin.

4. Sosiaalinen media jää hyödyntämättä ilman ohjeita. Kun sisällöntuottajia onkin yht’äkkiä kourallisen sijaan satoja tai tuhansia, heitä pitää ohjata ja ohjeistaa. Jos työntekijöitä ei kannusteta osallistumaan, moni ei uskalla niin omin päin tehdä. Toisaalta osallistujia helpottaa, jos tietää, mitä heiltä odotetaan ja mihin keskusteluihin kannattaa lähteä mukaan. Esimerkiksi moni ei varmasti uskalla käydä muokkaamassa yritystä koskevia Wikipedia-artikkeleita, jollei yritys millään tavalla ottanut kantaa siihen, onko tällainen oma-aloitteisuus OK.

5. Sosiaaliseen media on uutta ja vierasta. Periaatteessahan sosiaaliseen mediaan pätevät ihan samat ohjeistukset ja säännöt kuin yrityksen muuhunkin viestintään. Sosiaalisen median lainalaisuudet ovat kuitenkin usein täysin erilaiset kuin perinteisissä medioissa ja ne voivat yllättää. Jutut leviävät entistä nopeammin, ja kuka tahansa – ei vain toimittaja – voi laittaa jutun liikkeelle, mikä voi saavuttaa hetkessä jättimäisen yleisön. Työntekijöille täytyy antaa työkaluja ymmärtää tätä muuttunutta mediakenttää (ja maailmaa).

6. Ohjeistus voi toimia ajattelun ja keskustelun alkuvoimana. Tähän tulokseen olen itse tullut sosiaalisen median ohjeistuksia lukiessani: ohjeistuksen tärkein tehtävä on saada henkilöstö miettimään omaa toimintaansa netissä, ja sitä millaisia vaikutuksia sillä on yrityksen kannalta. Tärkeintä on keskustelu ja pohdinta, ei kontrolli ja tiukat säännöt.

Listani ei varmaan ole kattava. Mitä muita syitä teille tulee mieleen?


Toiminnot

Information

11 responses

20 11 2009
Katleena

Aku, hyvä listaus!

Minulle tuli mieleen vielä seitsemäs syy ohjeistuksille: a) kaikki eivät muista, että hyviä käytöstapoja pitää noudattaa myös netissä b) etiketti on hieman erilainen netissä kuin muissa kanavissa.

Jos yksittäinen ihminen on tottunut tiuskimaan keskustelupalstoilla, hän ei ehkä osaa ajatella, että yrityksen edustajana ei voi tehdä samaa. Jotkut taas eivät esimerkiksi tiedä, että suuraakkoset ovat huutamista.

Useimmille hyvät käytöstavat ovat itsestäänselvyys, mutta yhä on niitä, jotka eivät ymmärrä kirjallisen viestinnän ja sosiaalisen median mahtia. Paha kello kuuluu kovin kauas.

20 11 2009
Aku

Hyvä lisäys, Katleena! Hyvät tavat kunniaan!

20 11 2009
Tweets that mention Mihin sosiaalisen median ohjeistuksia tarvitaan? « ORGCOMMS -- Topsy.com

[…] This post was mentioned on Twitter by Aku Varamäki and Hanna Reinikainen, Maija-Reetta M. Maija-Reetta M said: @minnaertimo Tässä linkki siihen, mistä eilen puhuimme: Mihin sosiaalisen median ohjeistusta tarvitaan? http://bit.ly/3QSFou […]

20 11 2009
Maija-Reetta

Mun mielestä tää oli hyvä listaus. Me pohdittiin eilen erään nuorisojärjestön osallistumista sosiaaliseen mediaan ja nimenomaan kohdan neljä aiheet pyöri meillä keskusteluissa.

Kun on ohjeistus siitä, että missä me ollaan mukana ja kannustetaan siihen (mun mielestä yleläiset ovat tästä hyvä esimerkki), niin silloin yksittäisten työntekijöiden ei tarvitse pohtia mitä saa ja mitä ei saa tehdä.

20 11 2009
Aku

Maija-Rettaa: Joo, kannustus ja ”voimauttaminen” on tosi tärkeää!

5 12 2009
Tuukka

Tämä aihe tuntuu olevan tapetilla vähän jokaisessa suomalaisessa organisaatiossa. Näitä ohjeistuksia odotellessa moni organisaatio joutuu luultavasti harjoittamaan reaktiivista kriisinhallintaa, kun erilaisiin verkostoihin lähdetään mukaan ilman ohjeistusta. Esimerkkejä löytyy jenkkilän puolelta, esim. tämä: http://socialmediatoday.com/SMC/144586.

”Sosiaalinen media” nähdään liian helposti yhtenä könttänä. Facebook on suomalaisille tuttu juttu, ja esimerkiksi Twitteriä luullaan ”uudeksi Facebookiksi”, vaikka näiden kahden verkoston perusluonne on täysin erilainen.

Mainitsemiesi kohtien lisäksi organisaanisaation täytyy päättää, haluaako se esiintyä sosiaalisissa verkostoissa myös virallisesti, siis organisaation nimellä ja logolla. Silloin homma vaatii koordinoitia: kuka tai ketkä vastaavat? Kuinka vältetään ristiriidat organisaation virallisen sosmed-viestinnän ja muiden organisaation edustajien sosmed-viestinnän välillä?

5 12 2009
Aku

Kiitos kommentista, Tuukka.

Totta on, että sosiaalinen media nähdään pelkkänä Facebookina, Ehkä juuri siksi yritysten on vaikea suhtautua siihen vakavasti. Harmi, sillä sellainen suhtautuminen usein rajoittaa sosiaalisen median käyttöönottoa työpaikoilla.

Mm. Twitteristä huomaa, ketkä ovat lähteneet sinne mukaan ilman sen kummempaa ajatusta. Joillain on vähän erikoinen ote touhuun. Mutta toisaalta, kun on ekojen joukossa tekemässä, ei voi vielä ottaa muiden virheistä opikseen.🙂

22 06 2010
14 09 2010
Miia Äkkinen

Olipas hyvä lähtökohta sosiaalisen median ohjeistuksille!

15 09 2010
Aku

No olipas kiva kuulla, Miia!🙂

9 01 2011
Some-ohjeistuksella voitaisiin välttää irtisanomiset « ORGCOMMS

[…] PS. Lue myös aiempi blogipostaukseni Mihin sosiaalisen median ohjeistuksia tarvitaan? […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: