Aikalomien markkinointi ärsyttää

11 11 2009

Olen vähän vihainen ja huvittunut.

Sain ihan ihmeellisen kirjeen Aikalomilta, joka on vapaa-ajan osakkeita markkinoiva yritys.

Kirjeessa sanotaan mm. näin (alleviivaukset kirjeestä):

”Varmaa kuitenkin on, että olet jo voittanut 50 euron lahjakortin, jonka voit käyttää joko Stockmanin, K- tai S-ryhmän tavarataloissa kaikkialla Suomessa[…] Ole hyvä ja tule noutamaan rahanarvoinen etusi ensi tilassa!

Saatat ihmetellä, miksi lupaamme sinulle arvokkaan lahjan täysin veloituksetta. Syy on kuitenkin perin yksinkertainen: lahjamme on kiitos siitä, että saamme esitellä Sinulle uudenlaisen mahdollisuuden laadukkaaseen lomanviettoon.”

Kuulkaapas nyt, hyvä herra toimitusjohtaja Pentti Niemenmaa (joka allekirjoititte tämän kirjeen),

Minulle ei mitenkään välity tunne, että tämän lahjakortin saaminen olisi mitenkään varmaa. Itse asiassa kirjeestä minusta tuntuu, että sen saaminen voi olla hyvinkin epävarmaa. Noutaminen on ehkä hieman väärä sanavalinta, kun se edellyttää 1,5-2 tunnin mittaiseen myyntitilaisuuteen osallistumista yhdessä elämänkumppanini kanssa. Eikä asiaa valitettavasti yhtään auta, että se voisi tapahtua joustavasti esimerkiksi Laukaan Äijälässä.

Minä toden totta ihmettelen, miksi antaisitte minulle näin suurenmoisen lahjan! Ja tässä kohtaa minua alkaa kirjettä lukiessani suututtaa, sillä huomaan, ettei lahja olekaan mikään oikea lahja, vaan teillä on ollut kirjettä kirjoittaessa ketunhäntä kainalossa. Ja kun syykin oli niin yksinkertainen, miksei sitä voinut kertoa yksinkertaisesti vaan kierrellen ja kaarrellen?

Tässä tulevat minun terveiseni teille:

– Kun lupaatte jotain, tehkää se reilusti! Jos lahjan lunastaminen vaatii vastaanottajalta ponnistuksia, se pitää kertoa heti, eikä vasta kappaleessa viisi.

– Unohtakaa alleviivauksen käyttö. Se ei kertakaikkiaan sovi markkinointikirjeeseen.

– Kohdentakaa viestintänne hieman tehokkaammin. Voin kertoa, ettei kukaan normaali alle 30-vuotias halua loma-osaketta. Sorry.

Ystävällisin terveisin,
Aku Varamäki


Toiminnot

Information

10 responses

12 11 2009
Reetta K

Voitto, lahja vai rahanarvoinen etu? Vähän ristiriitaista. Osallistuitko arvontaan?

Tosin lahjakortit olivat tärkeä tulonlähde opiskeluaikoina. Kun kahden tunnin myyntipuheen kuuntelusta sai palkkioksi 50€ lahjakortin paikalliseen tavarataloon, niin mieluusti sitä jo nyökytteli 25€ (verottomalla) tuntipalkalla.

Minua ärsyttää myös tuo ilmaisu ”elämänkumppani”.

12 11 2009
Kulutusjuhla » Aikalomien markkinointitapa ärsyttää

[…] Aku on vähän vihainen ja huvittunut: ”Sain ihan ihmeellisen kirjeen Aikalomilta, joka on vapaa-ajan osakkeita markkinoiva yritys. […]

12 11 2009
Aku

Moi Reetta, en osallistunut arvontaan, enkä käynyt noutamassa ”lahjaani”.🙂 Opiskelijoita, eläkeläisiä ja työttömiä tuollaisissa tilaisuuksissa ymmärrettävästi istuukin. Myynnin kannalta he eivät ehkä kuitenkaan ole kaikkein otollisinta kohderyhmää (paitsi rahoissaan kylpevät eläkeläiset, ehkä).

Minua tuo elämänkumppani-sanan valinta lähinnä huvitti. Yritettiinkö siinä olla poliittisesti korrekti, jotta myös samaa sukupuolta olevan partnerin voi ottaa mukaan?

12 05 2010
Baltzar Maximus

Kysymys (ja olen samaa mieltä kanssasi):

Vaikka alleviivaus ei sovi markkinointikirjeeseen, onko silti mahdollista että se on vahva keino vaikuttaa tiedostamattomaan mieleemme? (subliminal messages esimerkiksi) Taustanauru monissa komediasarjoissa ärsyttää samalla kun se on hyvin tehokkaaksi todettua.

Mietin haluaako kukaan epänormaalikaan alle kolmekymppinen lomaosaketta?🙂

Baltzar

11 01 2011
Toni

Itse kävin tyttöystäväni kanssa kuuntelemassa myyntipuheet ja nappaamassa tuon lahjakortin – ollaan molemmat markkinointialalla töissä ja mentiin ihan mielenkiinnosta kuuntelemaan ja ollaankin nyt yhtä kokemusta ja lahjakorttia rikkaampia. Outoa agressioita tosin myyjien puolilta kun selvisi ettei me todellakaan osteta mitään niiltä, ainakaan miettimättä yön yli. Nimi olisi pitänyt pistää paperiin heti, sillä tämä tarjous ei toistu, ja ihan sattumalta viereisessä huoneessa pariskunta juuri neuvotteli samasta loma-osakkeesta.

11 01 2011
Aku

Moi Toni,

samankaltaisia kommentteja luin muualtakin netistä.

Kiva kuitenkin, että saitte lahjakortin!🙂

19 06 2013
Anna yrittäjien yrittää!

Voi miten hukassa olette kaikki valittaessanne. Valitatte varmaan autokauppojen kahvi tarjoilusta miten on ihme markkinointia tai miksi alennukset saa vain k-plussa kortilla ja sekin ilmoitetaan vasta viidennellä rivillä ja oahus kun alleviivavat vielä tekstejä. Get a life!!!!!

19 06 2013
Aku

Voi, kahvitarjoilu autokaupassa on minusta oikein mukavaa! Kiva, että kävit kommentoimassa. Harmi, että missasit pointin.

20 02 2014
Matti

Itse kävin esittelyssä eilen ja jäi luvattu lahjakortti saamatta! Kannattaa tosiaan mennä kuuntelemaan tommoista sontaa…

7 03 2014
Jussi Mäntynen

Jos postin / s-postin mukana tulee mainos, että olet voittanut / saanut sitä tai tätä, niin ei kai ole pakko vastata ?! Käsittääkseni tuo elämänkumppani
( Akulle ), tarkoittaa sitä, että pariskunta yleensä päättää yhdessä asioistaan ja hankinnoistaan. Tuskin kyseisillä firmoilla on intressiä kuitenkaan antaa pelkästä kuuntelusta lahjakortteja. Jos ei ole rahaa edes omaan elämiseen, niin tuskin kannattaa haukkua kyseisiä yrityksiä / työntekijöitä, jotka antavat jonkun lahjakortin kai lopuksi kuitenkin kouraan… Eiköhän se syy löydy sieltä peilistä ja omasta ahneudesta ja toisten työn aliarvioimisesta. Kenenkään ei ole pakko mennä mainoslehtisen tai mainoskirjeen perusteella mihinkään ostamaan mitään, mutta arvostellahan voi aina🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: