Mitä Twitter tarjoaa?

8 05 2009

Eilinen Twitter-postaukseni kirvoitti pari niin ajatuksia herättävää kommenttia, että jatkan edelleen aiheesta.  (Kiitoksia kommentaattoreille hyvistä ajatuksista!)

Katleena kirjoitti:

Itse en ole (vielä?) Twitterissä, sillä en ole toistaiseksi keksinyt siihen tarvetta. Ainakin tähän asti blogit ja Facebook ovat tarjonneet riittävän kanavan sosiaaliseen mediaan. Toisaalta olisi kiinnostavaa kuulla, minkä tarpeen Twitter tyydyttää. Mikä on se ominaisuus, jota blogeissa tai Facebookissa ei ole?

Täytynee ihan ensin selventää,  että itsekin olen Twitterin suhteen kokeiluvaiheessa, en siis täysin myyty. Hengaan siellä, opettelen olemaan ja tarkkailen menoa. Tähän asti Twitter on onnistunut viihdyttämään sen verran, että motivaatiota on ollut.

Sen, mitä Twitter tuo blogien, feissarin ja muiden yhteisöjen rinnalle, voi ehkä tiivistää seuraaviin:

Twitter on kaikille avoin. Siinä missä Facebook on oman kaveri- ja tuttavaporukan jossain määrin suljettu yhteisö, Twitterissä verkostoonsa voi koota täysin vieraita, mutta jollain muulla tavoin mielenkiintoisia ihmisiä (ja yrityksiä). 

Olennaista on linkkien/tiedon/ajatusten jakaminen. Facebookin statuspäivitykset ovat ”Liisaa korkkaa nyt siiderin” -osastoa, mikä on ihan hauskaa, jos Liisan tuntee. Twitterissä sen sijaan mielenkiintoisimmat statuspäivitykset ovat hyviä linkkejä, uutisia ja muita ajankohtaisia aiheita. Itse seuraan mielelläni viestintä- ja markkinointityyppejä, joilla on usein minua kiinnostavaa sanottavaa. Seuraan myös joitain uutispalveluja. Omien kavereidenkin kanssa tulee pidettyä Twitterissä yhteyttä.

Trendien seuraaminen. Tämä on yksi Twitterin mielenkiintoisimmista ominaisuuksista. Hashtagien (mikäköhän olisi hyvä suomennos?!) avulla tweedejä voi tagata ja näin muodostuvia trendejä seurata esim. täältä. Näin saattoi esimerkiksi seurata sikainfluenssan kehittymistä maailmalla. Lisäksi Twitterissä voi seurata tweedejä paikallisesti, eli minä voin esimerkiksi tarkkailla tapahtuuko tänä iltana Töölössä mitään mielenkiintoista (epäilen).

Twitter on uusi media. Tämä on yksi tärkeimmistä syistä siihen, miksi jaksan roikkua Twitterissä. Minusta on mielenkiintoista seurata, miten yritykset ja yhteisöt ovat mukana Twitterissä ja miten ne mahdolllisesti hyödyntävät (tai yrittävät hyödyntää) Twitteriä sidosryhmäviestinnässään. Tästä on Suomessakin hyviä ja huonoja esimerkkejä, ja etenkin jenkeissä Twitteriä osataan hyödyntää tehokkaasti.

Julkkisten seuraaminen. Tämä on varmasti monelle Twitterin parasta antia, itse en juuri seuraa julkkiksiä (paitsi ns. mielipidevaikuttajia). Aluksi seurailin mm. Ashton Kutcheria, mutta totesin sen hetken kuluttua aika tylsäksi. Toisaalta, jos tuleva aviomieheni Colin Firth olisi Twitterissä, seuraisin häntä varmasti. 

Twitter on siis kuin internet pienoiskoossa – siellä tapahtuu koko ajan, sirkutuksia suorastaan sinkoilee Twitterfäärissä (onkohan tuo edes sana?), ja mielenkiintoisimmat on kiva poimia lähempään seurantaan. Samanaikaisesti voi siis seurata mielenkiintoisia yksilöitä, mutta myös sitä, mistä ihmiset puhuvat yleisesti.

MRM oli sitä mieltä, että tällaiset on hyvä jättää niille, joilla on jo valmiiksi jonkinlaista asema. Asema missä? Työpaikalla? Ammattipiireisä? Eikö voisi ajatella niin, että aseman voisi rakentaa verkossa? Minusta Twitterissä, samoin kuin blogeissakin, hienoa on juuri niiden demokraattisuus: Sanottava ratkaisee, eikä se, kuka sanoo.  Ja jos on hyviä mielipiteitä, on myös (vaikutus)valtaa.

Twitterin suosion jatkuminen jää nähtäväksi, mutta jotain vastaavaa tai parempaa (aidon dialogin mahdollistavaa?) on varmasti tulossa, jollei Twitter ota tulta alleen.

Ja jos ei Twitteristä muuta kostuisikaan, niin minusta nyt viimeistään viestinnän ammattilaisten tulisi olla  mukana vähintään seuraamassa tätä kehitystä ja miettimässä sopisiko mikroblogaus oman organisaation viestinnän palettiin.

Vastasikohan tämä yhtään teidän mietteisiinne?


Toiminnot

Information

4 responses

11 05 2009
katleena

Kiitos vinkeistä! Luulen että minunkin täytyy kokeilla Twitteriä, ennen kuin voin sanoa siitä mielipiteeni.

Palaan asiaan kuukauden tai parin päästä.🙂

11 05 2009
Aku

Selvä peli!🙂

20 05 2009
Outi

Hei!
Löysin tänne kun etsin suomenkielisiä blogiartikkeleita Twitteristä, pitää heti todeta, että onneksi löysin tänne, sillä kirjoituksesi on hyvä yhteenveto Twitteristä. Oman lyhyen Twitter-kokemukseni perusteella korostaisin erityisesti kohtaa ”Olennaista on linkkien/tiedon/ajatusten jakaminen”. Kannattaa unohtaa myös kohkaaminen siitä kuinka monta seuraajaa saa ja kuinka lyhyessä ajassa, vaikka tästä annetaankin eri blogeissa toinen toistaan parempia neuvoja🙂 Twitterin anti tulee minusta siitä, miten hyvin onnistut löytämään hyvät seurattavat!

Minulla Twitterin käyttö on edennyt puolen vuoden takaisesta ”pakkokokeilualoituksesta” ”olkoon nyt kun tuli tili perustetuksi” -vaiheen kautta siihen, että pidän sitä nyt RSS-syötteisiin rinnastettavana tapana saada uutta tietoa ja virikkeitä. Ja: syötteiden kautta saat sitä mitä itse tilaat, Twitter myös yllättää!

20 05 2009
Aku

Moi Outi,

ja kiva kun löysit tänne!🙂

Minunkin mielestäni seuraajien ja seurattavien määrä on aika epärelevanttia. Minunkin mielestäni parasta on, jos itse löytää mielenkiintoisia seurattavia. Jos vielä itse kykenee antamaan jotain, niin se on pelkkää plussaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: