Visunkin suunnitteluun selkeät tavoitteet (ei sitten tarvitse fiilistellä)

1 04 2009

Inforin verkkoviestinnän koulutus jatkui taas tänään. Aamupäivä kului käytettävyyden parissa, ja iltapäivässä ohjelmassa oli web-palveluiden visuaalinen suunnittelu ja visuaalisten palveluiden ostaminen. Paljon hyödyllistä asiaa siis – kyllä oppiminen on ihanaa!

Tuo visuaalinen puoli on itselle ainakin jotenkin vaikea, ehkä siksi, etten siihen ole minkäänlaista koulutusta saanut, ja osin siksi, että visuaalisia elementtejä on jokaisen niin helppo kommentoida ihan fiilispohjalta. Kritiikkiiin on joskus vaikea suhtautua, kun ei itsekään osaa sanoa oikein juuta tai jaata. Kinaamaan ei viitsi lähteä, jos vastakkain on vain kaksi mielipidettä.

AD Sonja Krogiuksella Logicasta kuitenkin teki pari huomautusta, joihin minunkin oli helppo yhtyä.

Sonja painotti sitä, miten tärkeää on määritellä se, mitä visuaalisuudella halutaan viestiä. Visuaalisuus on siis alisteista yrityksen strategialle. Visualisuus tukee kaikkea muuta viestintää (tai on osa sitä). Silloin visuaalisen uudistuksen tai vastaavan projektin tavoitteeksi kirjataan selkeästi, että ilmeen tulee olla esimerkiksi ”asiakaslähtöinen”, ”dynaaminen”, ”humoristinen” ja ”vihreä”.

Kun tavoitteet on selkeästi määritelty, voidaan keskustella siitä, miten kokonaisuus/yksittäinen elementti tukee yrityksen strategiaan ja visuaaliseen briefiin kirjattuja tavoitteita, eikä yksittäisen ihmisen lempivärillä tai mieltymyksillä ole väliä.

Eihän tässä sinänsä mitään uuttaa ole – kaikki viestintähän lähtee yrityksen tavoitteista ja strategiasta. Mutta jotenkin tämänpäiväinen onnistui taas tiivistämään sen olennaisen ja antoi hieman aseita näitä turhauttavia eipäs-juupas -kinasteluja vastaan. (Ensi kerralla vedänkin hihasta iänikuisen strategia-kortin, hahaa!)


Toiminnot

Information

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: