Brändien vertailuun mittari

9 10 2008

M&M kertoo EK:n Brand Valuation -projektista, jossa on tekeillä kansainväliseen ISO-standardiin pohjautuva mittari, jolla saataisiin pörssiyhtiöiden brändit luotettavasti järjestykseen.

Tällaiselle onkin tarvetta! Miettikääpäs, miten yht’äkkiä monessa pörssiyrityksessä herätään tajuamaan, että brändillä on oikeasti arvoa, siis RAHALLISTA arvoa. Kyllä silloin (markkinointi)viestinnän arvostus nousee. Ja meille viestijöille tuollainen on varmasti kelpo työkalu, joka selkeyttää omaa työtä.

Toisaalta pieni (tai aika suurikin) epäilys herää siitä, miten luotettavasti erilaisia brändejä pystytään vertaamaan, etenkin jos (ja kun) tuloksia käytetään yrityksen arvon määrittelyyn yrityskaupoissa. 

Tavallinen ongelma on kuluttajabrändien ja B2B-brändien kehno vertailtavuus. Onkohan sitten näille kehitelty omat sarjat vai onko asia otettu muuten huomioon? Tutkitaanko vain yrityksen brändiä vai myös tuotebrändejä, jotka ovat usein paljon vahvempia? Entä missä tutkitaan? Globaalisti, jotenkin valikoidusti vai vain Suomessa? Ei tule olemaan helppo homma tuon standardin kehittäminen, mutta tavoite on ainakin kunnianhimoinen.

Jään odottamaan mielenkiinnolla. Mittarin pitäisi olla valmis vuoden 2010 loppuun mennessä, niin että henkeäni en pidätä.


Toiminnot

Information

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: