Viidakkorumpu toimii

16 04 2008

Minua on viime aikoina askarruttanut verkossa lisääntynyt viidakkorumpumarkkinointi. Englanniksi puhutaan word-of-mouth marketingista (WOMM) tai buzzista, mutta olisiko viidakkorumpu termille hyvä käännös? Suusta-suuhun -markkinointi kuulostaa lähinnä kituvalle annettavalta tekohengitykseltä.

Idea toimii esimerkiksi niin, että yritys antaa tuotteensa ilmaiseksi blogaajan käyttöön, ja blogaaja sitten kertoo käyttökokemuksistaan omassa blogissaan.

Ja blogirumpu toimii. Täytyy tunnustaa, että tilasin heti tällaisen suloisen elefanttikaulaketjun nähtyäni sen ensin doocen blogissa. Olen markkinoijan unelma!

Toinen hyvä esimerkki tulee myös USA:sta, jossa bloggaajat ovat oma ammattikuntasa. Humoristiblogaaja Bossy ajelee tälläkin hetkellä pitkin poikin Pohjois-Amerikkaa allaan joka viikko uusi auto. Blogiin ilmestyy silloin tällöin runo tai muu maininta Bossyn menopelistä. Nyt minäkin tiedän, että Saturn onkin auto eikä planeetta.

Bossy ja dooce ovat monella tapaa markkinoijan unelmablogaajia. Heidän blogejaan fanittavat lähinnä naiset ja blogeilla on tuhansia lukijoita (silloin kun dooce sallii kommentit, niitä kertyy tunneissa satoja). Kohderyhmän tavoittaa siis hyvin ja mikäli blogaaja hoitaa kirjoittamisen hyvin/hauskasti/tyylikkäästi, lukijat eivät edes pahastu markkinointiviesteistä. Päinvastoin – minäkin haluan olla juuri niin kuin tyylikäs dooce!

Kohderyhmän lisäksi yritystä kiinnostaa tietenkin se, mitä blogaaja aikoo tuotteesta kirjoittaa. Huomio, ja etenkin kehut, ovat tietenkin se, mitä markkinoinnilla tavoitellaan ja näkyminen mielipidevaikuttajan blogissa lisää myyntiä.

Viidakkorumpumarkkinoinnissa on kuitenkin vaaransa: Mitä tapahtuu, jos tuote on kertakaikkiaan huono tai blogaajan kokemus tuotteesta on kielteinen? Yritys ei voi kieltää blogaajaa kertomasta mielipidettään, mutta kielteinen julkisuus blogimaailmassa voi syöstä koko yrityksen perikatoon. Viestit leviävät verkossa uskomattoman nopeasti. Toisaalta: jos tuote on kertakaikkisen surkea, ei se markkinoilla selviydy kauaa muutenkaan.

Suomen blogimaisemaan viidakkorumpumarkkinointi ei ole vielä tainnut juuri rantautua (korjatkaa, jos olen väärässä), mutta ihan varmasti siihen suuntaan ollaan vielä menossa. Jään odottamaan ensimmäisiä merkkejä.

(Ja hei vaan kaikki korumyyjät – ottakaa yhteyttä, niin annan osoitteen, johon voitte lähettää tuotteenne. Lupaan kirjoittaa kauniisti kaikista suloisista asioista!)


Toiminnot

Information

4 responses

13 02 2009
Fin

Upea

2 03 2009
Katleena

Hyviä esimerkkejä!

Viidakkorummun toinen nimi on varmaankin puskaradio, mutta viidakkorumpu kuulostaa positiivisemmalta. Puskaradio alkaa sen sijaan olla jo lähellä juoruseuraa tai kielikelloa.

Sitten kun alat saada kasapäin niitä koruja, niin vinkkaa korujen valmistajille minunkin blogini olemassaolosta.🙂

4 03 2009
Kyösti

Suomessakin toimii yrityksiä joiden markkinointi perustuu pitkälti viidakkorumpumarkkinointiin. Oletko kuullut niistä? Jos et, niin kukaan ystävistäsi ei ole vielä halunnut kertoa sinulle.

5 03 2009
Aku

Moi Kyösti, tämä posti oli kirjoitettu viime vuoden huhtikuussa. Toki silloinkin varmaan osattiin blogaajia hyödyntää markkinoinnissa, mutta itse olen Suomessa huomannut ilmiön todella vasta viimeisen puolen vuoden aikana.

Kiva kun käyt kommentoimassa pilke silmäkulmassa.🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




%d bloggers like this: